مشاوره کسب و کار در تبریز

نویسنده:

مشاوره کسب و کار در تبریز (مشاوره بیزینس) به شما کمک می‌کند تا با اطمینان خاطر شاهد رشد کسب و کار خود باشید. در دنیای امروزی با ورود تکنولوژی های جدید که به‌سرعت هم در حال تغییر است و همراهی یک مشاور کسب و کار خبره و باتجربه برای مواجهه با چالش‌ها و فرار از شکست‌های احتمالی بسیار ضروری است.

سوالات رایج مدیران و مالکین کسب و کارها

عمدتا مدیران با عارضه و سوالات مشابهی به یک مشاور مراجعه می نمایند. مطابق تجربه، این موارد لزوما ریشه و عارضه اصلی و حاد کسب و کار نیست؛ به عنوان مثال ممکن است عارضه اصلی ارائه شده در یک مجموعه ، ضعف در سیستم فروش سازمان گزارش شده باشد. در صورتیکه پس از بررسی و اسکن دقیق سازمان، مشاهده می شود که یک مسیر بحرانی در سمت تاچ پوینت ها ( touch point ) وجود دارد و مدیران به اشتباه عارضه را در سیستم فروش تشخیص می دهند و به محض بهبود تاچ پوینت های فروش ، سیستم فروش نیز بهبود خواهد یافت. اما فارغ از اینکه آیا عوارض و مسائل بصورت صحیح شناسایی میگردد یا خیر، موارد متداولی که صاحبان کسب و کار از آن شکایت دارند، موارد زیر است.

مراحل یک مشاوره کسب و کار حرفه ای

گامهای لازم برای بهره مندی یک مشاوره کسب و کار حرفه ای به صورت خلاصه به شرح زیر است.

  • گام اول بررسی ماموریت و چشم انداز سازمان شاید این امر در نظر اول تا حدی برگرفته از مباحث تئوری به نظر برسد؛ اما یک واقعیت بزرگ است. ماموریت فلسفه وجودی یک سازمان است؛ چگونه ممکن است بدون دانستن فلسفه وجودی یک سازمان اقدام به هدایت سازمان نمود.

 

برای کشتی ای که هیچ مقصدی ندارد، هیچ بادی باد موافق نیست!

 

  • گام دوم آنالیز کسب و کار و تعیین وضعیت فعلی در این گام شما باید بتوانید وضعیت خود را بدرستی مشخص نمایید. جمله ای نظیر ” درآمد من  کم است! ”  جمله ای کافی نیست و در فرایند مشاوره باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال آیا تعداد مشتریان ورودی شما کم است؟ آیا نرخ تبدیل مشتریان کم است؟ آیا میانگین هر فاکتور پایین است؟ آیا نرخ سود شما پایین است و ….  ملاحظه می نمایید که چرا جمله “درآمد من کافی نیست!”  نمی تواند مبنایی برای ارزیابی وضعیت فعلی شما باشد.در این مرحله برای تحلیل وضعیت کسب و کار، می توان از ابزارهای مختلف استفاده نمود. یکی از مهمترین ابزارها شاخص های کلیدی عملکرد کسب و کار یا همان  KPI ها هستند. این شاخصها می توانند در صورت تدوین صحیح، تصویر شفافی از وضعیت یک کسب و کار ارائه نمایند. همچنین در این مرحله می توان از ابزارهایی نظیر منحنی عمر محصولات و خدمات سازمان یا PLC، ماتریس تحلیل وضعیت SWOT ، ماتریس BCG و سایر ابزارهای مورد نیاز استفاده نمود.
  • گام سوم تعیین اهداف با توجه به اطلاعات بدست آمده در مرحله قبل، در این قسمت باید مشخص شود که کدامین شاخص ها باید اصلاح شود؟ ممکن است در این گام یک یا چند برنامه مورد نظر مشاور قرار گیرد که باید مشخص شود.
  • گام چهارم تعیین استراتژی ها اکنون زمان آنست که برای رسیدن به اهداف استراتژی و برنامه خود را مشخص کنیم، فرض کنید  تعداد  مشتریان ما کم است و می خواهیم آنرا زیاد کنیم؛ روشهای زیادی برای این موضوع وجود دارد، ممکن است بر تکرار خرید مشتریان قبلی تاکید شود، ممکن است بازاریابی مشارکتی روش بهتری باشد ، ممکن است این موضوع از طریق تبلیغات تحقق یابد و …. ؛ نکته مهم در این گام اینست که برنامه باید قابل پیاده سازی باشد. یعنی بنگاه اقتصادی توانایی و تمایل انجام آنرا داشته باشد. این مرحله یکی از پیچیده ترین مراحل و شاید پراهمیت ترین مرحله در میان سایر مراحل باشد؛ چرا که مستلزم دانش تخصصی، قدرت تحلیلی بالا، خلاقیت و تجربه مشاور کسب و کار می باشد.
  • گام پنجم اجرای برنامه اکنون زمان اجراست، مشاورین باید قبل از این مرحله قابلیت پیاده سازی  برنامه را در مجموعه شما بررسی نموده باشند. برخلاف ماهیت بسیار مطلوب بسیاری از برنامه ها، ممکن است در این مرحله به دلایل مختلف قابلیت اجرا نداشته باشند. لذا می توان گفت برنامه ای که در مرحله قبل ارائه شده است باید از زوایای مختلف نظیر  شرایط کارکنان مجموعه، وضعیت مالی، مهارتهای مدیریتی، نقاط قوت و ضعف و … مورد بررسی های لازم قرار گرفته باشد تا در سازمان قابل پیاده سازی باشد.
  • گام آخر کنترل و اصلاح برنامه در این گام باید ضمن مقایسه اهداف تعیین شده با اهداف برنامه ریزی، اصلاحات لازم در برنامه صورت گیرد؛ این بخش ضامن پیاده سازی صحیح برنامه در مجموعه و  است و باعث پویایی برنامه می شود. بسیاری از برنامه ها بدلیل عدم دریافت فیدبک مناسب، قابلیت اجرایی خود را به مرور زمان از دست می دهند. لذا نقش کنترل و اصلاح برنامه، نقشی کلیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید